Grupy dwujęzyczne
W Przedszkolu Dzwoneczek wprowadzamy autorski program dwujęzycznej edukacji, którego głównym celem jest rozwój kompetencji językowych dzieci oraz nauka swobodnego i naturalnego komunikowania się w języku angielskim. Dzięki temu nasi absolwenci mogą z powodzeniem kontynuować naukę w szkołach dwujęzycznych.
Dwujęzyczna edukacja to nie tylko nauka języka obcego, ale także szereg korzyści dla rozwoju dziecka. Osoby posługujące się dwoma językami charakteryzują się większą kreatywnością, elastycznością poznawczą, lepszą zdolnością rozwiązywania problemów, wyższą wrażliwością na zjawiska językowe oraz otwartością na nowe doświadczenia.
W naszym przedszkolu dwujęzyczność opiera się na metodzie immersji językowej, gdzie język angielski jest używany równolegle z językiem polskim jako narzędzie komunikacji i poznawania świata. Zgodnie z zasadą „jedna osoba – jeden język”, jeden z wychowawców posługuje się wyłącznie językiem polskim, a drugi – angielskim. Angielski towarzyszy dzieciom zarówno w trakcie zajęć dydaktycznych, jak i codziennych czynności, takich jak posiłki, spacery, zabawy, wycieczki oraz wydarzenia przedszkolne. Dzięki temu dzieci naturalnie przyswajają słownictwo, struktury gramatyczne, wymowę i intonację języka angielskiego.
Nasi lektorzy to osoby pełne pasji i zaangażowania, posiadające odpowiednie kwalifikacje językowe, pedagogiczne i dydaktyczne, a ich pracę wspierają native speakerzy.
Autorski program dwujęzyczny realizuje podstawę programową wychowania przedszkolnego w dwóch językach: polskim i angielskim, a także zawiera elementy brytyjskiego programu Early Years Foundation Stage, w szczególności w zakresie nauki czytania i pisania po angielsku.
W edukacji korzystamy z metody zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego CLIL oraz innych efektywnych metod nauczania języków obcych, wspomaganych przez różnorodne materiały dydaktyczne renomowanych wydawnictw, takich jak Oxford, Shofield and Sims, Usborne, Orchard Toys oraz Creative’s.
LEKTORZY JĘZYKA ANGIELSKIEGO:
KATARZYNA DUBIŃSKA – BOBRUKIEWICZ
Jestem absolwentką studiów I stopnia na kierunku Anglistyka specjalność nauczycielska oraz studiów II stopnia na kierunku Lingwistyka Stosowana specjalność tłumaczeniowa na Uniwersytecie Warszawskim. Posiadam Certyfikat TEYL uprawniający do międzynarodowego nauczania języka angielskiego. Ukończyłam kurs metody Super Simple Learning. Wciąż staram się podnosić swoje kwalifikacje i wzbogacać warsztat pracy poprzez udział w szkoleniach z zakresu metodyki nauczania języka angielskiego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. W przedszkolu pracuję od 2009 roku.
Zajęcia z języka angielskiego realizowane są w oparciu o autorski program nauczania, stworzony w oparciu o zalecenia MEN oraz wzbogacony o elementy brytyjskiej podstawy programowej ‘Early Years Foundation Stage’. Na zajęciach wykorzystuję autorskie pomoce dydaktyczne, oryginalne brytyjskie i amerykańskie materiały dydaktyczne wykorzystywane w tamtejszych placówkach oświatowych, gry, plakaty, karty i historyjki obrazkowe, materiały multimedialne, piosenki, pacynki do kursów wiodących wydawnictw językowych dostępnych na polskim rynku.
Kurs, który realizuję, ma na celu rozbudzenie w dzieciach zainteresowania językiem angielskim, motywacji do nauki i przeświadczenia, że nauka języka obcego to przede wszystkim wspaniała zabawa. Nasi mali Słuchacze, nie uczą się tylko pojedynczych słówek czy zwrotów. Język angielski, podobnie jak każdy inny język obcy, jest bowiem narzędziem do poznawania i zrozumienia otaczającego nas świata. Dzieci zamiast uczyć się jedynie słówek określających, na przykład, środki transportu poznają również zasady poruszania się po ulicy. Z kolei temat dotyczący zwierząt, jest źródłem ciekawych informacji o ich naturalnych środowiskach.
Na zajęciach łączę elementy i techniki pochodzące z różnych metod nauczania języków obcych:
- METODA NATURALNA – naśladuje proces uczenia się przez dziecko języka ojczystego. Lektor maksymalnie zbliża nauczanie do tego, co dzieje się w przypadku dziecka opanowującego język ojczysty; posługuje się dość prostym, ale naturalnym językiem, mówi o tym, co dzieje się tu i teraz, stosuje wiele mimiki i gestu, powtarza swą wypowiedź na różne sposoby.
- METODA BEZPOŚREDNIA – lektor mówi do dzieci wyłącznie po angielsku, używa naturalnych zdań w naturalnym tempie i naturalnych sytuacjach, a pomocą w zrozumieniu jego wypowiedzi jest kontekst i sytuacja, w której odbywa się wypowiedź.
- METODA REAGOWANIA CAŁYM CIAŁEM (TPR) – bazuje na zaspokojeniu naturalnej potrzeby ruchu dziecka, aktywizuje wszystkie jego zmysły. Nauczanie polega na prostych poleceniach wydawanych przez lektora w języku obcym, którym towarzyszą odpowiednie gesty i ruch fizyczny. Dzieci uczą się najpierw rozumieć sens wypowiedzi, a następnie wykonując polecenia z czasem uczą się mówić.
- METODA PEDAGOGIKI ZABAWY – nauczanie poprzez gry i zabawy. Wykorzystywanie różnorodnych środków i materiałów dydaktycznych angażujących wszystkie zmysły dzieci.
JOANNA SOCHA
Język angielski to moja pasja, a możliwość dzielenia się nią z najmłodszymi to dla mnie ogromna radość. Ukończyłam anglistykę z przygotowaniem pedagogicznym na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Od 2018 roku z zaangażowaniem uczę dzieci w wieku przedszkolnym, łącząc naukę z zabawą. Wierzę, że kluczem do skutecznej nauki jest przyjazna atmosfera, w której dzieci czują się swobodnie i są ciekawe kolejnych odkryć językowych. Dlatego moje zajęcia są pełne radości, ruchu i kreatywnych zabaw, które pomagają maluchom w naturalny sposób oswajać się z językiem i nabierać pewności w jego używaniu.
Największą satysfakcję sprawia mi obserwowanie postępów dzieci – od pierwszych nieśmiałych słów po coraz pewniejsze wypowiedzi. Każde nowe słowo, każda pełna fraza czy próba komunikacji w języku angielskim to dla mnie powód do dumy. Uważam, że nauka języka od najmłodszych lat otwiera dzieciom drzwi do przyszłości, rozwija ich ciekawość świata oraz daje im narzędzie, które będzie towarzyszyć przez całe życie.
Na moich zajęciach dbam o to, by każde dziecko czuło się ważne, zauważone i miało przestrzeń do nauki we własnym tempie. Stawiam na indywidualne podejście, dostosowując metody pracy do potrzeb i możliwości moich podopiecznych. Moim celem jest budowanie pozytywnej relacji z językiem, tak by dzieci kojarzyły go z dobrą zabawą i przyjemnością, a nie obowiązkiem.
W pracy z dziećmi liczy się dla mnie nie tylko nauka języka, ale także wspieranie ich rozwoju, budowanie pewności siebie i pokazanie, że każda mała próba to krok do wielkich osiągnięć.
Wierzę, że z odpowiednim wsparciem każde dziecko może pokochać naukę języka i czerpać z niej radość.
NATIVE SPEAKERZY:
Zandile Mudzamiri oraz Alliyah Masango.